Jak robić dobre zdjęcia panoramiczne



Zapewne spora ilość osób zaczynających przygodę z fotografią, próbowała robić zdjęcia panoramiczne. Jedno mogę powiedzieć z doświadczenia, warto jest robić sporą ilość zdjęć i uczyć się na błędach. Chyba mało kiedy zdarza się, że gdy trzymasz w rękach swój pierwszy aparat, to uda Ci się zrobić idealne zdjęcie, a panoramie już nie wspomnę.



Początkowo myślałem, że wystarczy zrobić jedno zdjęcie w poziome, skadrować je od góry i dołu i już mam panoramę ;) Przykład poniżej:



Oczywiście taki sposób okazał się zbyt słaby, bo kąt danego widoku był na nim zbyt wąski.

Na początku mojego fotografowania lustrzanką, robiłem zdjęcia jedno za drugim w poziomie. Byłem zadowolony, bo praktycznie za pomocą kilku zdjęć miałem gotowy efekt.

Z czasem jednak, po obejrzeniu kilku filmów na YouTube, dowiedziałem się, że lepiej jest wykonywać zdjęcia panoramiczne w pionie, czyli trzymając aparat w pionie. W takim przypadku ma się większy obszar w pionie w pionie na efekcie końcowym. Kolejnym ważnym aspektem jest, żeby pamiętam o dużej ilości części wspólnych na kolejnych zdjęciach. Dzięki temu, potem podczas łączenia zdjęć będzie lepsza integralność i ładniejsze przejścia kolejnych zdjęć. Przykład poniżej:


Mając takie fotografie, praktycznie całą pracę łączenia w panoramę załatwia za nas Adobe Photoshop. Wystarczy w tym programie wejść w Plik -> Automatyzuj -> Photomerge...


Pojawia się okno, w którym dodajemy swoje kolejne zdjęcia. Możemy wybrać kilka efektów końcowych naszego zdjęcia. Ja zawsze wybieram pierwszy tryb, czyli automatyczny. Dzięki temu, program sam mi dopasuje kolejne zdjęcia. Jeśli fotografie są prosto z aparatu i w formacie RAW, wtedy trzeba uzbroić się w cierpliwość. W zależności od wydajności komputera, ten proces może zająć kilka lub kilkanaście minut.

Po zakończonym procesie łączenia zdjęć przez program pojawia nam finalny efekt panoramy. Każde kolejne zdjęcia jakie robiliśmy są na oddzielnej warstwie wraz z jej maską. Jeśli nie będziecie robić za dużo zmian to warto je sobie połączyć lub powielić i połączyć.


Jeśli zamierzamy je wstawić gdzieś w internecie, polecam zmniejszyć rozdzielczość panoramy. W moim przypadku po połączeniu ze sobą 9 zdjęć, szerokość panoramy wynosiła ponad 12 000 px. Do internetu wystarczy nam szerokość ok. 4000 px i rozdzielczość 72 DPI.

Mam nadzieję, że w jakimś stopniu pomogłem początkującemu fotografowi w robieniu lepszych i ciekawszych zdjęć panoramicznych. Będę wdzięczny za komentarze.

Pages